Heb jij dat ook? Je wordt ‘doodgegooid’ met telefonische acquisitie en nieuwsbrieven over allerlei zaken zoals abonnementen en verzekeringen. Je hebt geen tijd, je ergert je mateloos, je hoort callcentermensen op de achtergrond (met een keiharde bel omdat ze hun target van vandaag weer hebben behaald). Op zo’n moment wil ik vaak het liefst met een rood hoofd (zullen de hormonen wel zijn) direct de verbinding beëindigen. Je hebt alleen wel een bedrijf te vertegenwoordigen, dus handel je het kort, zakelijk en professioneel af.

Acquisitie afschaffen? Of toch niet?

Eigenlijk wil je dit soort telefoontjes niet. Moeten bedrijven er daarom maar mee stoppen? Of is het toch ergens zinvol voor? Dat laatste merkte ik bijvoorbeeld toen onze klanten cursussen online wilden gaan boeken. Om dit te realiseren dacht ik aan de softwareleverancier die ooit gebeld had en die eigenlijk best wel een logische pitch had. Hetzelfde geldt voor mij bijvoorbeeld voor Regio Business, een bedrijf dat me veel geholpen heeft door het delen van kennis, daardoor gun je een partij net wat meer.

Waarom wij nog acquireren

Zelf hebben wij bij The Knowledge diverse takken van sport binnen de logistiek waarvoor geacquireerd moet worden, om zo een klantrelatie op te bouwen en om uiteindelijk nieuwe kansen te zien, vanuit de behoeftes die leven bij de klant. Het liefst help je die klant intuïtief waar je maar kunt, zeker wanneer diegene inmiddels als een vriend of collega voelt. Zo heb ik in bijna twintig jaar een netwerk opgebouwd van mensen die inmiddels allemaal doorgegroeid zijn naar directeur, plantmanager of logistiek manager. Eens per vier of vijf jaar willen sommigen een nieuwe uitdaging. Zoiets komt spontaan ter sprake. Dan bel ik altijd graag een paar andere relaties en vraag ik of ze toevallig niet een goede kandidaat zoeken. Je weet wie waar het best past, omdat je de bedrijfsculturen kent als je broekzak.

Delen is vermenigvuldigen

Zo kan er toch nog iets moois voortkomen uit die telefoontjes. Houd dat daarom in gedachten voordat je (eventueel met een rood hoofd) de telefoon neerlegt. Want als ik bijvoorbeeld een authentieke, belangstellende acquisiteur een aantal keer heb gesproken probeer ik wel te bedenken wie ik met zijn product of dienst blij kan maken. Delen is immers toch vermenigvuldigen?


Deze blog is ook verschenen in de Regio Business van Januari/Februari. Lees hier het volledige blad.

The Knowledge