Van concept tot eindresultaat, Commercieel Directeur Rianne de Brouwer neemt je mee in haar creatieve proces.

In mijn hoofd is het altijd druk, wat soms positieve onrust bij mezelf veroorzaakt. Ik maak vaak een energieke indruk en kan chaotisch overkomen, omdat ik in beelden en concepten denk. Van die beelden krijg ik onwijs veel energie. Deze toetsen we bij de klant met behulp van onder meer diepte-interviews. En als deze klanten aangeven dat er behoefte is, nemen ze dit ook met succes af. Denk aan bijvoorbeeld ons label the Orange Badge. Het is dan gelukt om beelden in de hoofden van de afnemers te krijgen.

Ideeën delen

Afgelopen periode heb ik weer inspiratie mogen opdoen. Als je iets doet waar je energie van krijgt, blijf je er jong bij; tenminste dat houd ik mezelf voor ;-). Zo had ik laatst een afspraak met een relatie om te bekijken of we wat voor elkaar konden betekenen en een samenwerking aan konden gaan. Met hem brainstormde ik over de ‘toegevoegde waarde’ voor twee soorten afnemers. We bespraken twee concepten. Op zijn vraag of ik één concept wilde uitwerken, antwoordde ik ‘nee, dit is jouw idee’. Hij was niet verbaasd, omdat het voor hem prioriteit heeft en het binnen zijn kennisveld ligt. Iedereen kan een idee hebben en delen zorgt niet automatisch voor een goede opvolging door een ander. Een idee zonder ‘ziel’ is tenslotte leeg.

Puzzelstukken

Ik schrijf concepten in detail uit en laat deze lezen door kritische sparringpartners en klanten. Ik vraag wat ze ervan vinden en ik sleutel het concept bij. Zo vallen alle puzzelstukken in elkaar en is er op termijn geen speld meer tussen te krijgen. Je kunt een goed concept/idee verder uitwerken en er een businessmodel van maken. Een tool die hier voor mij aan bijdraagt is de website de-innovator.nl.

En nu?

Ik ga verder met het (feitelijk) uitwerken van een volgend concept met de juiste ingrediënten: met een grensverleggende passionele trial & error omgeving, goede samenwerking en een dosis humor en creativiteit moet dit zeker lukken. Volgens mij kan dan iedereen met doorzettingsvermogen een concept bedenken dat in de praktijk kan slagen. Dan worden beelden in onze hoofden daadwerkelijk werkelijkheid!

Deze column verscheen in de Regio Business van Mei-Juni. Hier kun je het hele blad lezen.

Meer van dit soort blogs ontvangen?

Laat je mailadres achter en ontvang ze steeds als eerste!
[mc4wp_form id=”1398″]

Jochen