Gevoel van veiligheid
Wat zegt het ‘gevoel van veiligheid’? Zegt dit iets over de objectieve veiligheid, het gedrag van mensen of over het referentiekader van de persoon aan wie je naar dat gevoel vraagt? Of kan je je vinger er niet op leggen en is het ‘gewoon’ een gevoel?
 
Wat het ook exact is, je wil dat jouw werknemers zich veilig voelen op de plek waar ze aan het werk zijn. Bovendien heeft een onveilig gevoel op de werkvloer negatieve gevolgen voor de gezondheid en/of het functioneren van de medewerkers. Uit vele onderzoeken blijkt dat het verzuim omlaag gaat bij aanpak van veiligheid op de werkvloer. Daarnaast blijkt dat medewerkers met een tevredener gevoel naar het werk gaan als naar ze geluisterd was. Klinkt allemaal volstrekt logisch! Vanuit de Arbowet heeft de werkgever natuurlijk niet voor niets een zorgplicht over dit onderwerp opgelegd gekregen.
 
Je hebt natuurlijk niet perse een duur managementprogramma nodig om achter het gevoel van veiligheid en verbeter ideeën van jouw medewerkers te komen.
Gewoon vragen stellen zal je ook al verhelderende inzichten geven. Je kan natuurlijk ook een vragenlijst maken en deze anoniem in laten vullen. Hierdoor zullen werknemers zich minder belemmerd voelen om vragen eerlijk te beantwoorden. Introductie van een ideeënbus klinkt wat afgezaagd, maar geeft de werknemers wel de kans om mee te denken aan oplossingen.
Maar wat je ook doet, zorg wel dat je aandacht besteed aan de antwoorden die je van de medewerkers gaat krijgen. Zo beloon je het geven van feedback en ideeën.
 
Wil je eens verder praten over dit onderwerp, schroom niet om hier een afspraak over te maken met Neeltje via Neeltje@theknowledge.nl. 

Meer blogs over veiligheid?

Laat hier je e-mailadres achter en krijg ze in je mailbox.

Jochen