Hoe de focus op veiligheid, een positief effect kan hebben op omzet en winstmarges

The Orange Badge krijgt structureel grip op de macht der gewoonte in een productie- en logistieke werkomgeving. Dit veiligheidsprogramma is geïnspireerd door een bekend Amerikaans voorbeeld. Daarvoor neem ik jullie graag 20 jaar mee terug in de tijd!

In oktober 1987, gaf Paul O’Neill zijn eerste speech in de functie van CEO van Alcoa, de aluminium productiegigant uit Amerika.

Investeerders waren nerveus omdat Alcoa had te kampen met haperende productielijnen, floppende producten en daardoor een denkelijke reputatie. Maar Paul O’Neill sprak in zijn eerste speech niet over winstmarges, prognoses of andere zaken die de investeerders gerust zouden kunnen stellen. Hij kreeg de zaal stil door zijn speech te focussen op veiligheid op de werkvloer.

“Talrijke Alcoa medewerkers raken jaarlijks zo erg gewond dat zij een dag werk missen.” Paul O’Neill gaat verder. “Ons veiligheidsniveau is beter dan in de gemiddelde Amerikaanse bedrijven, zeker gezien het feit dat onze medewerkers met extreem hete metalen en gevaarlijke machines werker. Maar het is niet goed genoeg. Ik ben van plan om Alcoa het veiligste bedrijf van Amerika te maken. Ik ga voor nul ongevallen met verzuim.”

De investeerders zijn verbijsterd!

Een jaar na deze geruchtmakende speech behaalde Alcoa de hoogste winst uit haar geschiedenis. Hoe dat kan?

Paul O’Neill verlegde de focus van het onderwerp productiviteits- en winstverhoging naar een onderwerp dat de medewerkers aansprak omdat het direct effect had op hun eigen welzijn, namelijk: Veiligheid op de werkvloer. Omdat de aandacht voor veiligheid geen schijn, maar een serieus programma was dat doordrong in alle lagen van de organisatie, veranderde het gedrag van de medewerkers. Niet alleen de veiligheid verbeterde, maar het collectieve bewustzijn van kwaliteit en de trots van goed geleverd werk groeide in hetzelfde tempo mee.

Door de focus op 1 kritische prestatie indicator, creëerde hij een verandering die doordrong in de gehele cultuur van de organisatie. De focus op de veiligheid van de werknemers leidde er toe dat de procesafwijkingen op de werkvloer onder de loep werden genomen. Hierdoor werden de inefficiënte productieprocessen aangepakt.

De nadruk op veiligheid had een zeer krachtige invloed. Gedurende de aanstelling van Paul O’Neill, daalde het aantal verzuimdagen door ongevallen van 1,86 verzuimdagen door ongeval, per 100 werknemers, naar 0,2. Zelfs 12 jaar nadat Paul O’Neill het bedrijf had verlaten is het aantal verzuimdagen door ongevallen gedaald tot 0,125 dagen per 100 werknemers.

Toen Paul O’Neill in 2000 met pensioen ging, was Alcoa’s omzet vijf keer zo groot dan bij aanvang in zijn functie. Paul O’Neill heeft een cultuurverandering bewerkstelligd.

Hierover zegt hij zelf: “Ik wist dat ik Alcoa moest veranderen. Maar je kan mensen niet opdragen te veranderen. Dus besloot ik dat ik zou starten door te focussen op 1 aspect. Als je rondom 1 aspect de gewoontes kan doorbreken dan verspreid het zich over de gehele organisatie.”

Dit is exact wat we met The Orange Badge willen bereiken. Een veilige werkvloer die niet ten koste gaat van de productiviteit, maar hem juist ten goede komt.

Meer kennisartikelen over veiligheid?

Ontvang ze als eerste in je mailbox

Jochen