De drie belangrijkste HR-tips in de handel en logistiek voor 2021

 

Tip 1: Verzuim, arbeidsomstandigheden en een gezondheidsbeleid

Het waarborgen van de duurzame inzetbaarheid van de medewerkers wordt steeds belangrijker. Zeker in de logistieke en handelsector, want alle mensen die werken in een magazijn of distributiecentra kunnen niet thuiswerken. Een duidelijk werkschema is dus van belang.

Het is belangrijk om op de gezondheid van je personeel te letten, omdat het verspreiden van een virus binnen een logistiek/handelbedrijf grote gevolgen kan hebben voor de bedrijfsvoering. Zorg dus voor basismaatregelen zodat medewerkers gezond en veilig blijven werken.

Voorbeelden:

  • Zorg voor een goed hygiëneprotocol in het magazijn/distributiecentrum (hygiënemaatregelen van RIVM volgen, handen desinfecteren)
  • Beperk toegang van derden én van eigen kantoorpersoneel (zodat contactmomenten beperkt blijven)
  • Zorg dat apparatuur zoals scanners etc. goed gereinigd wordt en dat er geen gebruik van vingerscanners gemaakt wordt.

 

Tip 2: Om- en bijscholing, inzetbaarheid en talentmanagement

De ontwikkeling van medewerkers wordt steeds belangrijker. Het maken van een ontwikkelingsbeleid is een goed idee voor het nieuwe jaar. Bedrijven die actief bezig zijn met de ontwikkeling van medewerkers zijn wendbaar(der) en creëren betrokken en gelukkige medewerkers.

Sommige mensen, vooral werknemers op lbo+/mbo-niveau, zijn het niet gewend om na te denken over doorontwikkeling. Heftruckchauffeurs en orderpickers zitten ook in deze groep. Het is belangrijk om ze te stimuleren om het beste uit zichzelf te halen.

Bedrijven die medewerkers op alle niveaus stimuleren om door te ontwikkelen zullen wendbaarder worden en op de lange termijn kwalitatief goede en gemotiveerde medewerkers in dienst hebben én behouden. Kijk daarom eens of er nog andere logistieke opleidingen aangeboden worden die interessant zijn voor je medewerkers.

 

Tip 3: Optimale klantbeleving, medewerkersbetrokkenheid en retentie

Voor werknemers is niet alleen de functie zelf de belangrijkste voorwaarde om ergens te gaan werken, ook werksfeer verhoogt de aantrekkelijkheid van een werkgever. Daarom is het belangrijk om te investeren in employer branding, voor behoud en betrokkenheid van personeel. Bij employer branding gaat het namelijk om het opbouwen van een goede reputatie als werkgever. Mensen baseren hierop vaak de beslissing of ze ergens willen werken of niet.

Verder komt ook het aantrekken van nieuw talent het bedrijfsimago, de werksfeer, productiviteit en tevredenheid voor een bedrijf ten goede. Dit zal ook een van de belangrijkste voorwaarden zijn in 2021.

In het nieuwe jaar staat dus gezondheid, veiligheid en ontwikkeling van de werknemer in het bedrijf voorop. Neem contact op met info@theknowledge.nl of bel 013-5713822 voor meer informatie over veilig werken of logistieke veiligheidsopleidingen.

The Knowledge